onsdag 3. juni 2009

På natta blogger man

Fikk et spørsmål her om dagen om hva som skilte meg og den andre personen i forhold til det å være kristen. Og det fikk meg til å tenke litt.. Den andre personen sa selv at h*n var kristen, men levde ikke etter bibelen eller fikk ikke noe form av åndelig føde (verken lese i bibelen eller møter, utenom kirken ved spesielle annledninger) Å være kristen for meg er å leve med Jesus og ha Jesus i hjerte ditt. Så kom jeg til å tenke på de ti bud, og spesielt det første..

Martin Luther sa: «Om hjertet lever godt med Gud og holder det første bud, så holder han siden alle de andre budene» Det første budet sier: Du skal ikke ha andre guder enn meg. Det vil si at du ikke skal lage deg noen gudebilder, verken av det som er i himmelen eller det som er på jorden. Gud skal være det viktigste i ditt liv!

Hvem er din Gud i ditt liv? Penger? Eiendeler?
Det moderne samfunn har tatt oppmerksomheten bort fra Sianis Gud. Alt for ofte ser vi tilbedelse av en redusert Gud, en Gud tilpasset vår levemåte, mange ser ikke lenger Gud som den Han er. I vår tid kommer bruddet på det første budet til uttrykk på mange vis, øvest finner vi nok den menneskeskapte avguden; levestandaren. For å oppnå høy levestandar trenger vi økonomi, og dermed kommer fokuset på penger og hva vi kan kjøpe for penger. Men jaget etter penger koster; å skaffe penger krever tid. Og denne tiden brukes mindre på hverandre og på de som trenger oss. Pluttselig mister vi det mest verdifulle i all velstanden vår; vi glemmer å la Gud være den han er, vi glemmer å glede oss i hans store kjærlighet.

Så kanskje det er på tide og glede oss over det mest verdifulle vi mennesker har fått i gave: nemlig retten til å leve nær Gud.




Og det fikk meg til å tenke på en annen ting; nemlig hvor stor Guds kjærlighet egentlig er. Det slår meg ofte hvor uendelig, ufattelig hans kjærlighet er! Hans kjærlighet for oss er så overveldene stor at jeg tror ikke noen av oss egentlig forstår helt hvor stor den er, iallefall ikke jeg. Han sendte sin eneste sønn til oss, Jesus tok del i all den lidelsen som finnes her, og han døde sånn at vi kunne gå fri fra våre synder! Og tenk på hva han gjør for deg i ditt liv!